Nascholing: Hoe ben ik in contact met mijn studenten/leerlingen?

Training voor docenten: Afstemmen op jezelf en je groep*

* De nascholing is geschikt voor elke onderwijsvorm. De benaming “studenten” kan vervangen worden door “leerlingen” “kinderen” of “klas/groep”.
De training is bedoeld als nascholing in 2 dagdelen, met tussenliggende tijd om zelf aan de slag te gaan met hetgeen je ontdekt hebt. Indien gewenst is de nascholing aan te passen als eenmalige bijeenkomst voor teambuilding.

In deze nascholing ga je aan de slag met de volgende vragen:

• Hoe maak je contact met je klas en met je individuele studenten?
• Hoe zorg je ervoor dat een student zich herkend, gezien en gehoord voelt?
• Voel je je verbonden met je studenten en hoe merk je dat?
• Ben jij als individu, voor de studenten voelbaar aanwezig? (Je krijgt uitleg over de term “presentie”, jezelf presenteren vanuit contact)
• Wil je alles in de hand houden (controle) of durf je de klas los te laten?
• Hoeveel (vrije) ruimte geef je je studenten?
• Neem je de leiding of geef je de regie uit handen?
• Hoe ga je om met ‘lastige’ studenten?
• Besteed je aandacht aan de inrichting van de klas en hoe doe je dat?

Om je te blijven ontwikkelen als een goede beroepsbeoefenaar is het contact maken en het afstemmen met je doelgroep van essentieel belang. Daarom werken we met deze nascholing aan persoonlijke vorming. Je gaat ontdekken wat voor jou persoonlijk belangrijk is. Dit voor het ontwikkelen van een beter contact met je studenten. In het contact tussen jou en de ander is wederzijdse erkenning, je gezien en gehoord voelen, belangrijk. Vanuit je eigen ontdekkingen ontstaat inzicht in hoe je dit naar je studenten toe kunt toepassen.

Een nascholing met aandacht voor denken, voelen en handelen:

De nascholing bestaat uit ervaringsgerichte oefeningen gekoppeld aan bovenstaande vragen en gebaseerd op haptonomische principes. Je leert je bewust te worden van de verschillen tussen je denken, je voelen en je handelen in contact met jezelf en met je klas. Je gaat als het ware kijken naar je unieke presentie en hoe je die het beste kunt inzetten tijdens je lessen die altijd weer anders lopen.

De nascholing bestaat uit 2 dagdelen. Een dagdeel waarbij we aan de slag gaan met haptonomische ervaringsoefeningen.
Hierbij ga je vooral naar jezelf kijken en hoe je jezelf presenteert aan de buitenwereld. Na deze eerste bijeenkomst nodigen we je uit om het geoefende in de praktijk te gaan ervaren en uit te proberen tijdens je lessen of op andere momenten in je werk.
Tijdens de tweede bijeenkomst gaan we oefenen aan de hand van jullie eigen casussen.
Daarna kan op verzoek individuele begeleiding plaatsvinden, in de vorm van een les-bezoek waarbij een van ons meekijkt en feedback geeft.

De nascholing wordt verzorgd door:

Monique Zeegers, docent Hogeschool Arnhem Nijmegen en Haptonomisch counselor.
Titia Baak, activiteitenbegeleider stichting Dichterbij en Haptotherapeut bij Haptotherapie Baak.

 

haptonomie nascholing contacthaptonomie nascholing contact